MERT SAYAN – HABER MERKEZİ
Megakent İstanbul’da geçtiğimiz 23 Nisan'da meydana gelen depremin ardından yaşanan iletişim kesintileri, afet anlarında iletişim altyapısının hâlâ yetersiz olduğunu bir kez daha ortaya koydu.
Aradan geçen yıllara ve teknoloji alanındaki tüm gelişmelere rağmen, yaşanan kesintiler kamuoyunda tepkiyle karşılandı. 1999 Marmara ve 2023 Kahramanmaraş depremlerinde yaşanan benzer sorunların tekrar etmiş olması, iletişim sistemlerinin afet senaryolarına karşı ne kadar hazırlıklı olduğu sorusunu gündeme taşıdı.
Özellikle arama-kurtarma ve koordinasyon süreçlerinde hayati önem taşıyan haberleşmenin kesintiye uğraması, sistemsel eksiklikleri ve denetim ihtiyacını yeniden tartışmaya açtı.
Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz’in 6.2'lik depremin ardından iletişim hatlarında meydana gelen kesintiler nedeniyle sert açıklamalar yaptı. Deniz, 1999 Marmara ve 2023 Maraş depremlerinde yaşanan iletişim sorunlarının hâlâ çözülememesini eleştirerek; “Sorunları görmezden gelmek çözüm değil” dedi.
17 SORU HALEN YANITSIZ
Federasyon'un, 2023 Maraş Depremi sonrası Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’na (BTK) yönelttiği 17 sorunun ise hâlâ yanıtsız kaldığını ifade ederek, bu konunun en az deprem kadar önemli olduğunu vurguladı.
Deniz, İstanbul depremi sonrası iletişim şebekelerindeki kesintinin, afet yönetiminde iletişim altyapısının yetersizliğini bir kez daha gözler önüne serdiğini belirtti. 1999 Marmara Depremi’nde günlerce haberleşme sağlanamamasının, arama-kurtarma çalışmalarını aksattığını ve yurttaşlarda endişe yarattığını hatırlatan Deniz; “2023 Maraş Depremi’nde de aynı sorunlar yaşandı. Aradan geçen yıllarda iletişim teknolojisindeki gelişmelere rağmen bu tablonun değişmemesi kabul edilemez” şeklinde konuştu.
“BU ÜLKEYE AÇIKLAMA BORÇLUSUNUZ”
Tüketici Birliği Federasyonu, 2023 Maraş Depremi sonrası yaşanan can kayıplarının ve iletişim sorunlarının tekrarlanmaması için 6 Mart 2023’te BTK’ya 17 soru yöneltti. Ancak, bu sorulara yanıt verilmediğini açıkladı.
İletişim hizmeti sunan kamu ile özel kuruluşların sessizliği, İstanbul depremiyle bir kez daha eleştirilerin odağı oldu. Deniz; “Marmara bölgesinde olası bir yıkıcı depremde iletişim kesintisi, felaketin boyutlarını artırır. Bu ülkeye açıklama borçlusunuz” diyerek, yetkililere çağrıda bulundu.
İŞTE O SORULAR
Deniz, 2023 Maraş depremleri sonrası Tüketici Birliği Federasyonu olarak BTK’ya yöneltilen ve yanıtsız kalan soruları paylaştı:
• 05.02.2023 itibarıyla GSM operatörlerinin ülke çapındaki baz istasyonu sayısı kaçtır?
• 06.02.2023 depreminde etkilenen 11 ildeki toplam baz istasyonu sayısı nedir?
• GSM operatörlerinin kullandığı baz istasyonlarından kaçı yapı üstünde bulunmaktadır?
• Kaç baz istasyonu kule yapısı niteliğindedir?
• Ülkemizde hizmet veren fiber kablo uzunluğu toplamı nedir?
• 4G ve üstü iletişimin sağlandığı coğrafi büyüklük nedir?
• Afet anında arama-kurtarma personeli için özel bir iletişim ağı bulunmakta mıdır?
• Baz istasyonlarının kaçında yedek güç kaynağı bulunmaktadır?
• Ülkemizde faal durumda kaç mobil baz istasyonu vardır?
• 2006-2023 yılları arasında tahsil edilen Evrensel Hizmet Geliri toplamı ne kadardır?
• GSM operatörleri arasında ortak baz istasyonu kullanımı söz konusu mudur?
• 06.02.2023 depremi sonrası 11 ilde baz istasyonları arasında ortak kullanım sağlandı mı? Sağlandıysa, ne zaman başlatıldı?
• 06.02.2023 depreminde etkilenen 11 ildeki GSM abone sayısı nedir?
• GSM operatörlerinin toplam abone sayısı nedir?
• Baz istasyonlarının kaçı fiber, kaçı radyolink üzerinden hizmet vermektedir?
• Doğal afetlerde iletişimin sağlanması için planlama mevcut mudur?
• Telekom firmalarının yatırımları denetlenmekte midir?
Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz, BTK’dan bu sorulara halen en kısa sürede yanıt beklediklerini belirterek, sürecin şeffaf bir şekilde kamuoyuyla paylaşılacağını vurguladı. İletişim altyapısındaki eksikliklerin giderilmesi için acil adımlar atılması gerektiği ifade etti.