Ekonomi

Çinli marka BYD Tesla'yı solladı

Abone Ol

BYD, 1995 yılında kurulmuş olup, Warren Buffett'ın da hissedarı olduğu bir şirkettir. 2023'ün dördüncü çeyreğinde, Tesla'nın 484 bin adetlik satışına karşılık rekor bir performans sergileyerek 526 bin adetlik elektrikli araç satışı gerçekleştirdi.

Şirketin net kârı, 2023'ün ilk dokuz ayında bir önceki yılın aynı dönemine göre iki katından fazla artarak 21,37 milyar yuan (3 milyar dolar) seviyesine ulaştı. BYD'nin hisse fiyatı, 2020'nin başından bu yana beş katından fazla artarak ayrıca 622 milyar yuanlık bir piyasa değerine ulaştı.

Çin merkezli danışmanlık şirketi Sino Auto Insights'ın kurucusu Tu Le, "Dört ila beş yıl önce, Çinli elektrikli araçların rekabet edebilecek kalite veya güvenilirliğe sahip olabileceğini kimse düşünmezdi" şeklinde açıklamada bulundu.

Tesla'nın Çin'de fiyat indirimleri yaparak daha yüksek satış hacmi elde etme girişimleri, BYD'nin ivmesini düşürmedi. Tesla'nın indirimlerine rağmen tüketiciler, BYD'nin daha uygun fiyatlı ve yeni modellerine yönelerek tercihini belirledi.

Elon Musk Gülerek Yanıt Vermişti

BYD'nin Tesla'yı geçmesi, Elon Musk'ın geçmişte şirketiyle ilgili yaptığı alayları akıllara getirdi. 2011'in sonlarında, Elon Musk'a Çinli otomobil üreticisi BYD'nin Tesla'ya meydan okuyabileceği sorulduğunda, gülerek cevap vermişti.

Bir televizyon programında konuşan Musk, "Arabalarını gördün mü? Bunların çekici olduğunu düşünmüyorum. Teknolojileri çok güçlü değil. Ve BYD'nin bir şirket olarak kendi sahasında oldukça ciddi sorunları var" şeklinde ifade etmişti. Ancak, BYD'nin son başarısı, Musk'ın o dönemdeki görüşlerini gözden geçirmeye neden oldu.

BYD'nin Tesla'yı geride bırakması, teknolojik gelişmeler ve uygun fiyatlı modellerle birlikte otomotiv sektöründeki dinamik değişiklikleri vurguluyor. Musk'ın eski yorumları, endüstrinin hızla evrim geçirmesiyle birlikte, rekabetin her zaman sürprizlere yol açabileceğini gösteriyor.

Başarısının Sırrı Maliyeti Düşürmekte

Diğer taraftan, BYD'nin yükselişi, Wang'ın sıfırdan zengin olma hikayesinin önemli bir parçasıdır. Malzeme bilimleri profesöründen teknoloji, tedarik zincirleri ve maliyet düşürme konularına odaklanan titiz bir yöneticiye dönüşen Wang'ın hikayesi, Çin işletme okullarında önemli bir konu olarak ele alınmaktadır.

Kendi çalışanları arasında sadece "Başkan" olarak tanınan 57 yaşındaki Wang, saygı gören ve aynı zamanda korkulan bir milyarderdir. Asya odaklı otomobil danışmanlık şirketi Dunne Insights'ın CEO'su Michael Dunne'a göre, 'iş-yaşam dengesi' kavramı Wang'ın sözlüğünde bulunmamaktadır.

Uzmanlara göre, Wang'ın mühendislik yetenekleri yanı sıra BYD'nin başarısının arkasında büyük ölçüde acımasız bir maliyet düşürme kültürü yatmaktadır. BYD, Siemens, Nokia ve Motorola gibi şirketler için cep telefonu bataryaları ve diğer bileşenleri üretirken edindiği deneyimleri kullanarak kendi şirket içinde yeteneklerini geliştirmiştir. Maliyet kontrolü kültürünün bu başarıya büyük katkı sağladığı belirtilmektedir.

BYD'nin, donanım veya hizmetler için diğer şirketlerle sözleşme yapmayı son çare olarak görmesi, maliyetin şirketin kaynak tedarikinden batarya ve bilgisayar çiplerine kadar birçok alanda deneyim kazanmasına olanak tanımıştır. BYD şu anda dünyanın en iyi batarya üreticilerinden biri olarak, Tesla ve Toyota gibi rakiplerine tedarik sağlamaktadır.

Dış Pazar Açılma Hedefi Büyük

Çin pazarında zafer kazanan Wang, şimdi gözünü yabancı kıtalara dikmiş durumda. Citigroup'un analizine göre, BYD yönetimi uzun vadeli hedef olarak ABD ve Avrupa dışındaki denizaşırı pazarlarda yaklaşık yüzde 10'luk bir pazar payını hedefliyor.

Bu doğrultuda, şirket, bu yıl sadece iki önemli batı pazarı dışında yaklaşık 240 bin adet olan yıllık denizaşırı satışlarını 2-3 milyon araç seviyelerine çıkartabilir.