Türkiye'nin ilk milli İHA ve SİHA'larını üreten teknoloji şirketi Baykar'ın genel müdürü Haluk Bayraktar,  Bayraktar TB2'nin Baykar'ın kendi geliştirdiği TM100 motoruyla havalandığını ve bu motorla 2. kez uçuş yapan milli SİHA, testi başarıyla tamamladığını açıkladı.

Gövdesinden elektronik-aviyonik sistemlerine, uçuş kontrol bilgisayarından tüm yazılımlarına kadar tamamen milli olarak geliştirdikleri Bayraktar şunları söyledi:

İnandık, birlikte çalıştık, başardık...

Bayraktar TB2, dünyada kendi klasmanında açık ara en çok sipariş verilen ve en yüksek adetli seri üretim aşamasına geçmiş taktik sınıf bir SİHA sistemi. Gövdesinden elektronik-aviyonik sistemlerine, uçuş kontrol bilgisayarından tüm yazılımlarına kadar tamamen milli olarak geliştirdiğimiz Bayraktar TB2'nin motoru, içten yanmalı bir piston motoruydu.

Zamanında "iyi ama motoru yerli değil" diyerek birçok algı operasyonu yapılmaya çalışıldı. Oysa bu sınıftaki bir SİHA için motor, görev başarısını belirleyen en kritik bileşenlerden biri değildi. Bu nedenle başta daha stratejik alanlara odaklandık. Ayrıca o dönem üretim adetlerine bakıldığında yerli bir motor geliştirmek ekonomik olarak da fizibl değildi. Bu nedenle önceliğimiz olmadı. Konu zamanla karikatürlere dahi malzeme haline geldi. Ancak Bayraktar TB2, sahada gösterdiği üstün başarıyla dünya çapında en meşhur SİHA haline geldi.

Kendi sınıfında sadece en çok üretilen değil, aynı zamanda en fazla ihraç edilen ve gerçek koşullarında kendini en çok ispatlamış platform oldu. Dünya çapında bir sembole dönüştü... Bu başarının ardından daha yüksek performansa sahip yerli bir motor geliştirmek, tedarik zinciri emniyeti açısından artık bir ihtiyaç haline geldi. Biz de kolları sıvadık... Bu ihtiyaç doğrultusunda Anadolu’nun dört bir yanından @Sahaistanbul üyesi 40 farklı milli firmamızın da desteğiyle, tamamen @BaykarTech özkaynakları ile Baykar Motor Geliştirme Ekibi’nin liderliğinde TM100 motorunun tasarım ve Ar-Ge faaliyetlerine başladık. Bu çalışmaların neticesinde; 3 yedekli motor kontrol ünitesi, modüler güç grupları ve gelişmiş termal yönetim gibi öne çıkan özellikleriyle, TM100 kendi klasmanındaki en gelişmiş havacılık motoru oldu.

İlk uçuş testlerimizi de başarıyla tamamladık. Bu vesileyle başta Parsan (Krank dövme), Limöz (Dişliler), Estaş (Kam mili), Kanca (Biyel), Özgayd (Silindir bloğu dökümü) olmak üzere bu önemli projeye katkı veren tüm tedarikçi firmalarımıza ve emek veren çalışanlarına en içten şükranlarımı sunarım.

Vatanımıza, Milletimize hayırlı ve uğurlu olsun.

Almanya'dan Türkiye’ye Eurofighter vetosu iddiası Almanya'dan Türkiye’ye Eurofighter vetosu iddiası